Anasayfa Yap  Favorilere Ekle  Tavsiye Et  İletişim
28.5.2020  
 
 
Hacıkırı Köyü Web Sitesi
 

Kategoriler

  Köşe Yazıları
 Köşe Yazarlarımız
 Köşe Yazısı Gönder

İstatistikler

 » Yazar: 5
 » Köşe Yazısı: 19
 » Yorum: 76

YABANCILAŞMA


YABANCILAŞMA
 Yazı Boyutu
 Tarih : 22.10.2010 03:50:00

Bir gazetinin köyümüz tarihi ile ilgili köydeki tespitlerini mizahi olarak anlatımıdır...

 

Bende köyümüzün  sitesine Yazar olmaya karar verdim ve bir gazetinin köyümüz tarihi ile ilgili köydeki tespitlerini mizahi olarak anlatımını hem bilmeyenlerin öğrenmesi hemde bilenlerle paylaşmak istedim.

Yabancılaşmayı öğrenirken okumuştum. Emekçi, kol ya da, beyin emeğini, belli bir sü­rede kullanmak, belli bir iş ya da görevi yerine getirmek üzere sermaye sahibine satar. Karşı­lığında ücret ya da baştan anlaştığı malı alır. Ar­tık emekçi emeğini satmıştır. O ücretini ya da karşılığını aldığı emek artık onun değildir. Emekçi artık o emeğe yabancıdır. Yabancılaş­mıştır ... 

"Emeği satın alan, sermaye sahibi de para­sına yabancılaşmıştır" diyesiniz var ama çook feci yanılıyorsunuz. O parasına yabancılaşıp, emekçinin yaptığı gibi hakkını helal edip işine bakmıyor... Emekçiye verdiği parayı ille de kur­tarmalı. Alemi-kallemi geç, akla gelmedik dü­zen ve dümenlerle, o parasını emekçinin ce­binden geri almazsa uykuları kaçıyor. Ürettiği malı emekçiye geri satabilmek için; reklam, de­dikodu, moda, ’revac-ı muteber yaratıcı kamu mühendisliği’ yaratıcı imajlar, savaş ne varsa kul­lanıyor. 

Burada ukalalığı bırakıp duyduğum olayı an­latayım. 

Toroslar’dan aşan demiryolunu ’Alamanlar’ yapmış. Yaptırmış. Demiryolu inşaatının geçti­ği çizginin on kilometre sağında, on kilometre solunda, toprak içinde ve üstündeki her türlü cevher ve kaynak kendilerinin olmak üzere in­şaatı bedava yapmayı teklif ettiklerinde rahmetli padişahımız iyi bir şeyler yapıyorum sanarak, kabul etmiş. Iyi bir şey diyorum, Tebaasından, şu kadar ameleye iş, beleşine bir ulaşım yapı­sı. Devletlü’müz ne bilsin. O demiryolunu, Ala­manın, o topraklarımızdan söktüğü zenginlik­leri denizin kıyıcığına indirip gemilere yüklemek için yaptığını. O’na; "yol için inşaat malzeme­si kullanacağız, Hicaz’dan petrol getireceğiz" demiş Almanlar ... 

Uzun etmeyelim. Tanımlama doğru mudur bil­mem ama, Bu demiryolunun Toroslar’ı delip geçtiği tünelih bir Şantiye yolu var. Katırlar için yapılmış olmalı. Ama yazgımıza dahilmiş, biz de geçtik. Kuş uçmaz kervan geçmez olmuş, bir viran yolda bile çevreyi nasıl kirletmiş olabile­ceğimize şaşıra şaşıra da olsa yolun öteki ucu­na varabildik ... Erişebildiğim bazı eski fotoğ­raflarda, bu kesme yolun, uçurum tarafına çok güzel korkuluklar yapılmış olduğunu gör­düm.

Rehberimiz yoktu ama Karaisalı’dan, Kuşçular köyüne kadar, her bilen tarafından bilgilendi­rildik. "Su deposunu geç ... demir direkleri ta­kip et. .. uçurumlara dikkat et. .. ’Taşdurmaz’ derler doğrudur, dikkatli olun ... akşama ancak varırsınız ... Idare binasının berisinde ... ’Alaman Hastanesi’ne varmadan ... ’Alamanların kaldıdığı binaların şurasında ... ’Alman kerhanesinin üst yanında ... " gibi tanımlar art arda sıralanır­ken, Laf, tam kerhaneli yere gelince, "dur he­le" dedim. O da ne?’ adam büyük bir bilgelik­le anlatıyor.

"Almanlar, bu tünel inşaatında çalışan ame­lelere çok para veriyormuş. Ama parayı Osmanlı toprağında, Türk işçisine verse de ülkesinin ka­sasından çıkarmak istemiyor. Düşünüyor, gün­düz verdiği parayı akşam nasıl geri alacak ... Bir kerhane yaptırıyor, ’Alamanya’dan, karılar ge­tiriyor, Rusya’dan kaçanlar çoğunlukta ... bizim dedeler, akşama kadar kayaları delip tünel açı­yor, sabaha kadar başka tünellerin içine dalıp ’Alaman’ ekonomisinin dengesini sağlamaya ça­lışıyor anlayacağın .... "

"Ulan bu sömürücü güçler hakkaten pezevenk yahu! .. " diyor, anlatıcı köylüyle muhabbetimi­zi izleyen arkadaşlardan biri ... Nedense bu aşa­ğılık tezgahı yapanlara yakıştırılmayacak kadar saf anlamları var pezevengin, örneğin Azeri di­linde rehber anlamına geldiği söylenir. Genç ar­kadaşı uyarma gereği duydum ... "pezevenk sözcüğünü kirletmeyecek şekilde bir ün bula­bilirdin" Güldü arkadaşım ….  İyi abi o zaman Gavat diyelim………..

Not: Cumhuriyet Güneydoğu yazarı Muhammet Güzel’in yazısından alıntı yapılmıştır.

 

 2480 defa okundu.      Yorum ( 6 )
4  oy aldı | Ortalama : 5,0
Yıldız: Ortalama Puanı: 5,0

  Puan Ver
Yazdır Word'e Aktar Yorum Ekle Tavsiye

Köşe Yazısına Yapılmış Yorumlar

mkeles84
22.10.2010 04:02:42
Sizin de köşeniz hayırlı olsun. Türklerin Alman ekonomisine katkısını anlattığınız bölümü ben de duymuştum.
KOMUTAN
22.10.2010 12:13:05
Teşekkürler Mehmet artık alıntıda olsa kayda değer yazılarla zaman zaman yazmaya çalışacağım
hasanaksari
23.10.2010 12:01:04
Ben ilk defa duydum. Yalnız benim duyduğum bizim dedeler güçlü olduğu için bu Avrupalılar köle yetiştirmek için bizim dedeleri damızlık yapmak istemişler altın para karşılığı bizim dedeler reddetmişler dinen mahzurlu diye duymuştum. Bende bunu bir gün yazayım inşallah. Komutana da teşekkürler.
Selçuk
28.10.2010 02:45:46
Beyler ben tutucu birisi değilim,amma bu yazı alıntıda olsa burada bu şekli ile yayınlamanız yanlış. Eğer konudaki anlatılmak istenen fikrin anlatılması önemliyse bu başka bir şekildede anlatıldırdı.Bu siteye sanıyorum bayanlarda giriyor bu yakınlarımızda olabilir bakın şu cümleye 'akşama kadar kayaları delip tünel açı­yor, sabaha kadar başka tünellerin içine dalıp' sizce nasıl? Bu cümleyi yazmasanızda bu konu anlaşılır ama zaten bence esası bu yani bunu yazmak.
KOMUTAN
29.10.2010 15:33:05
Selçuk kardeşim üye olmadığın için kim olduğunu bilmiyorum. Yaptığın yoruma cevap çok ama önce tanıdığım birisimisiniz, köyümüzden birimisiniz ona göre cevap yazmak lazım... Şimdilik kısaca şunu belirteyim eğer belden aşağı birşeyler yazmak hevesinde olsaydım buraya belden aşağı bir fıkra da yazabilirdim, yazıda konunun bütünlüğü bozulmaması adına yazılmıştır ve site yönetici kardeşim konuyu kavramış ki dinimizi en iyi yaşayanlardan birisi olmasına rağmen hoşgörü ile yayınlamıştır.
hasanaksari
9.3.2011 11:13:26
Komutanım yazında herhangi bir mahzur yoktur bana göre, konunun bütünlüğü içinde doğru yapmışsın, yazmışsın ve bizim yerel ANADOLU kültürüne göre de mahzurlu değil. Asıl dikkat edilmesi gereken sömürücü güçlerin o zaman Padişahı bile atlatıyorsa aynı sömürücü güçler şimdiki idarecilerimizi haydi haydi atlatır bence, bizde o zamanki halk gibi saf isek bizi de halen aynı şekilde değilse de başka şekilde sömürüyorlardır. Asıl bu kıssadaki hisseye dikkat ederek uyanık olmalıyız. Sömürülmemeliyiz.
Sayfa : 1

Köşe Yazarlarımız

MEHMET KELEŞ

MEHMET KELEŞ
HACIKIRI.COM 4 YAŞINDA!

MAHMUT ARSLAN

MAHMUT ARSLAN
YABANCILAŞMA

HASAN AKSARI

HASAN AKSARI
TARİHİ BİR KÖYLER: HACIKIRI VE KUŞÇULAR

MİSAFİR YAZAR

MİSAFİR YAZAR
ŞİİR : SIVACI HALİL

İBRAHİM KELEŞ

İBRAHİM KELEŞ
SON İZLENİMLERİM-1

Son Yorumlananlar

 HACIKIRI.COM 4 YAŞINDA!
(Okunma: 2545 Yorum: 3)
Köyümüzün böyle bir sitesinin olması mutluluk verici. Ancak bu eleştirmeyeceğimz anlamına gelmiyor. Sitenin siyattten uzak bir site ve herkese aynı oranda yakın olan bir site olduğunu düşünmüyorum. Ay...
 HACIKIRI.COM 4 YAŞINDA!
(Okunma: 2545 Yorum: 3)
ben en basitinden girmeme sebebimi tekrar söyleyim yorumlarım çıkmıyor mesaj panosunu kullanamıyorummm demiştim halada diyorumm ki sitede olalar maile gelsin konusunda hala diretiyorum böylece finans...
 HACIKIRI.COM 4 YAŞINDA!
(Okunma: 2545 Yorum: 3)
Ne olursa olsun devam etmeli bence. Daha ilkokula yazılacak yaşa gelmemiş site. Üyelerin maddi katkısı ile devam etsin bence. Köy derneklerine bile üyeler aidat ödüyor. Bence hepimiz eşit bir ödeme ya...
 ŞİİR : KARAİSALI BOZLAĞI
(Okunma: 2233 Yorum: 2)
Mehmet Bey Merhaba.Sitenizi ben de ilgyle takip ediyorum. Varta Köprüsü ve inşaatına ilişkin resimler yayınlamıştınız. Karaisalı ile igili bir kitap çalışmam var ve 2011 yılı içerisinde yayınalamayı d...
 YABANCILAŞMA
(Okunma: 2480 Yorum: 6)
Komutanım yazında herhangi bir mahzur yoktur bana göre, konunun bütünlüğü içinde doğru yapmışsın, yazmışsın ve bizim yerel ANADOLU kültürüne göre de mahzurlu değil. Asıl dikkat edilmesi gereken sömürü...
 YABANCILAŞMA
(Okunma: 2480 Yorum: 6)
Selçuk kardeşim üye olmadığın için kim olduğunu bilmiyorum. Yaptığın yoruma cevap çok ama önce tanıdığım birisimisiniz, köyümüzden birimisiniz ona göre cevap yazmak lazım... Şimdilik kısaca şunu beli...
 TARİHİ BİR KÖYLER: HACIKIRI VE KUŞÇULAR
(Okunma: 2297 Yorum: 4)
Hasan kardeş;doğru söylüyorsun ama sitienin ismi değişerek bu olmaz.nasıl olur;kuşcular köyündeki haberleri önemli bilgileri site yöneticisine iletirsiniz bu sitwde yayınlanır. yavaş yavaş kuşcular kö...
 YABANCILAŞMA
(Okunma: 2480 Yorum: 6)
Beyler ben tutucu birisi değilim,amma bu yazı alıntıda olsa burada bu şekli ile yayınlamanız yanlış. Eğer konudaki anlatılmak istenen fikrin anlatılması önemliyse bu başka bir şekildede anlatıldırdı.B...
 YABANCILAŞMA
(Okunma: 2480 Yorum: 6)
Ben ilk defa duydum. Yalnız benim duyduğum bizim dedeler güçlü olduğu için bu Avrupalılar köle yetiştirmek için bizim dedeleri damızlık yapmak istemişler altın para karşılığı bizim dedeler reddetmişle...
 TARİHİ BİR KÖYLER: HACIKIRI VE KUŞÇULAR
(Okunma: 2297 Yorum: 4)
Ali Çelik bey veya kardeşleri daha iyi hazırlar bence Mehmet Keleş bey ile. Bizde elimizden gelen desteği ve yardımı yaparız, hatta bu akrabalara hepimiz elimizden gelen desteği ve yardımı yapmalıyız....

Sayfa Yüklenme Süresi - 0,108
Üye değil misiniz? Ücretsiz üye olmak için TIKLAYINIZ!